Wtorek, 23 kwietnia 2024

Zrozumienie 5 etapów cyklu mody

28 stycznia 2021

Przemysł mody zawsze się zmienia, ponieważ nowe trendy wznoszą się i opadają w procesie znanym jako cykl mody.

Czym jest trend modowy?

Trend mody występuje, gdy konkretny przedmiot, sylwetka, kolor lub inny nowy wygląd wzrasta w popularności. Wiele czynników może wpłynąć na trend lub modę, w tym kultowe stroje gwiazd, firmy zajmujące się merchandisingiem mody, pokazy projektantów i producentów tekstyliów. Trendy w modzie są cykliczne, przechodząc przez pięcioetapowy cykl, który zaczyna się od wprowadzenia trendu, a kończy się jego dezaktualizacją. Gdy trend osiągnie szczyt popularności, zacznie tracić na popularności, aż zostanie uznany za przestarzały i niemodny, wchodząc ostatecznie w końcową fazę cyklu, w której zostanie odrzucony przez przemysł modowy i konsumentów. Jednak ze względu na cykliczny charakter mody, odrzucony trend może ostatecznie ponownie wejść w cykl po przestarzałości.

Co to jest cykl mody?

Cykl mody jest naturalnym cyklem, w którym trend mody jest wprowadzany, wzrasta do popularności w głównym nurcie, spada i w końcu zostaje odrzucony na etapie przestarzałości. Tutaj jest podział pięciu etapów w standardowym cyklu mody:

  1. Wprowadzenie: Etap wprowadzenia jest wtedy, gdy nowy styl po raz pierwszy wchodzi do świata mody. To wprowadzenie może być częścią nowego projektu haute couture podczas tygodnia mody, stroju noszonego przez znaną postać, lub obliczonego wysiłku agencji marketingowej lub producenta. Styl jest zazwyczaj dostępny tylko w małych ilościach u kilku różnych projektantów lub sprzedawców detalicznych, często po wysokiej cenie.
  2. Wzrost: Etap wzrostu (znany również jako etap "akceptacji mody") jest wtedy, gdy nowy styl mody zaczyna nabierać rozpędu i trakcji w branży mody, oficjalnie otrzymując upragnioną etykietę "trend". Podczas etapu wzrostu, więcej liderów mody i trendsetterów nosi stroje, które zawierają pomysł, od influencerów mediów społecznościowych do celebrytów, zwiększając popyt konsumentów. W odpowiedzi na akceptację ze strony influencerów modowych, więcej sklepów detalicznych zacznie nosić ten trend.
  3. Szczyt: W szczytowej fazie, trend osiągnął pełne nasycenie wśród ogółu społeczeństwa, a wielu codziennych konsumentów zaczyna nosić ten trend. Większość detalistów zidentyfikuje i powieli ten trend i będzie on dostępny w masowej produkcji na wielu różnych poziomach cenowych, zwłaszcza w niższych cenach.
  4. Schyłek: W fazie schyłkowej, trend stanie się przesycony na rynku. W tym okresie czasu, intensywna popularność trendu zacznie odwracać uwagę konsumentów, którzy chcą, aby ich stroje były raczej modne i unikalne niż mainstreamowe.
  5. Przestarzałość: Gdy trend osiągnie koniec cyklu mody, jest uważany za przestarzały i niemodny przez osoby noszące modę głównego nurtu, które przeszły do nowszych trendów w fazie wprowadzania lub zwiększania popularności. Osiągnięcie przestarzałości nie oznacza, że odrzucony trend nigdy nie wejdzie ponownie do cyklu. Cykl jest w ciągłym stanie powtarzania, przywracając "stare mody", aby wysłać je przez ruch mody. Na przykład, cykl życia talii dżinsów: dżinsy z wysoką talią osiągały szczyty popularności w latach 40-tych, późnych latach 70-tych i wczesnych 80-tych oraz w latach 2010-tych, podczas gdy dżinsy z niską talią osiągały szczyty popularności pomiędzy tymi latami, w latach 60-tych i późnych 90-tych do wczesnych lat 2000-tych.